About Me

My Photo
MummyBayuWildan
Bandar Baru Bangi, Selangor, Malaysia
"always be a good wife to my loving husband, a perfect mom to my son,a wonderful daughter to mama bapak, a perfect menantu to mak abah, an adorable sister to my adik2 n also a lovely mummy to ming n okiey" :) seorang yang simple dan suka berkawan. murah senyuman dan tak sombong..tak baik tau sombong2 riak, bukan ada faedah pun. buat orang meluat adalah :)
View my complete profile

Total Pageviews

Wednesday 29 June 2011

...BApaK...

lama benor rsanya aku x update blog aku nih... bz sgt smpai x sempat nak godek2 idea nk tulis entry (ayat paling poyo=alasan paling senang) wakakakaka ;)  kat luaq ujan lebat, kat dalam opis rsa sejuk ketaq..adoi, trus hati rsa sentimental leleh punya...mula la tringat mcm2 kisah2 nostalgia dulu2..Dalam banyak2 kisah tu, aku rsa trus dapat idea nak tulis ttg seorang insan yg paling memberi makna hidup pada aku.. x lain x bukan, BAPAK ku....
xtau psai pa, benda paling menyentuh hati aku kat dunia ni bila berkaitan dengan 2 orang insan ni, MAMA & BAPAK.. tapi kali ni aku pilih BAPAK sbg entry..Aku kisahkan tentang susuk tua yang sudah lama wujud dalam hidup aku..Banyak yang hendak dikisahkan..garang dia, kerja keras membesarkan anak2, harapan dia pada anak-anak & air mata seorang bapak..
Bapak hanya seorang manusia biasa yang tidak dilengkapi dengan segala kesempurnaan.. tapi tiada manusia sempurna yg mampu menandingi keras hati dan pengorbanan bapak dalam membesar dan mendidik aku menjadi sesempuna manusia..sebagai anak, aku tidak pernah mempertikaikan ketidaksempurnaan sifat atau diri BAPAK sebaliknya aku sentiasa mengingati segala kebaikan yg wujud sepanjang Allah memberikan KURNIAAN INDAH dengan menghadiahkan aku BAPAK yg seperti dia.. Aku sentiasa berbangga dengan segala penat jerih dan peluh  segala kudrat yang telah BAPAK korbankan demi kami..aku tidak pernah malu dengan segala kelemahan-kelemahan dirinya yg mungkin tidak pada org lain.. aku sentiasa menerima seadanya dirinya kerana kita wahai manusia hanya diberikan kesempatan oleh Allah untuk punya hanya 1 BAPAK di dunia ini yg tidak mampu untuk kita menafikannya..  Allah itu Maha Hebat.. segala yg dikehendakinya punya hikmah..selalu BAPAK berpesan, dia x punya harta untuk di beri pada kami anak2 tpi hanya yg mampu selagi hidup dia xkan pernah membiarkan kami kebuluran x makan... kata2 tu lah yg sering aku ingat2..walaupon pada dunia dia mungkin bukan seorang BAPAK yg sempurna tpi insyaallah, dengan berkat keikhlasan membesarkan kami adik beradik (anugerah ALLAH) BAPAK semakin tenang dan gembira dengan usia tuanya.. Alhamdulillah, mungkin itu nikmat yang Allah kurniakan kepadanya ..tidak seperti sesetengah ibu @ bapa yang sentiasa duka nestapa dengan perlakuan anak2 yg sentiasa meminggirkan,mengabaikan,mengherdik,sentiasa mempertikaikan dan malu untuk menerima segala kelemahan2 yg ada pada ibu dan bapa mereka.. Episod Imam Muda di Rumah Ehsan minggu lepas betul2 membuatkan aku sebak..ternyata ada ramai2 anak2 di luar sana yg mengecapi kesenangan dan kebahagiaan diri sendiri tanpa mau berkongsi dengan Ibu & Bapa mereka..bak kata pepatah "habis madu sepah dibuang merata-rata".. aku terpikir, x terdetik kah di hati kecil mereka tentang bagaimana cara membalas jasa insan yg telah melahirkan, membesarkan dan memberikan kehidupan kepada mereka..betapa kerasnya hati anak2 yg sanggup membiarkan dan meninggalkan ibu bapa mereka di rumah kebajikan atau rumah org2 tua tanpa pernah menjenguk atau bertanya kabar walau sekali pon..sebagai manusia yg tau erti syukur nikmat, kita tidak akan pernah menyisihkan ibu bapa walau dengan apa jua alasan.. biar 1000 keburukan yg ada pada ibu dan bapa, kita tidak punya hak untuk mempersoalkannya..biar Allah sahaja yg menimbangnya kelak.. tugas kita sebagai seorang anak hanyalah membahagiakan ibu bapa sebagaimana mereka membahagiakan kita.. Selagi mampu, didiklah hati untuk sentiasa membahagiakan ibu bapa kerana itu mampu menjamin kebahagian hidup kita di dunia dan akhirat kelak..itu janji Allah ;)

(ini MAMA & BAPAK saya, Encik Roslan Bin Salleh dan Puan Rosnita Binti Elias)

0 comments:

swEEteST EnTRy

Powered By Blogger

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Lilypie First Birthday tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

Followers

Powered by Blogger.